Vraag advies, 5.1 geluidskaart voor en achter sound opties

Ik doe al 25 jaar muziek maken , en we zijn begonnen met sterio en somigen of de meesten gebruiken dit nog steeds.
ik heb concerten en house en hardcore party,s bezocht en mijn gedachten is om muziek van achter naar voor te laten klinken van van voor naar achter en ook van midden voor wat al wel gaat naar links of rechts van van rechts voor naar midden voor of van links voor naar midden. samen gevat dolby surround , je ziet ook en een vierkant schermpje in renoise de muziek golven om je heen met +L +R en -L en -R , ik heb gezien in andere programma,s heb je wel echt maar , vind op de een of andere manier weer zo pogramma dat niet zo profesoneel is alleen wel weer zo optie , ik denk dat renoise ook die optie heb maar dat ik die optie nog niet kan vinden , kan iemand mijn advies geven van een tip

Als je een geluidskaart hebt met meerdere uitgangen, dan kan je kiezen naar welke uitgang je je track outputs stuurt;
image

Ook via de mixer te selecteren;
image

Erstaunlich, dass ich bei diesem niederländischen Kauderwelsch tatsächlich etwas herauslesen kann. Allerdings nicht genug um hier irgendwelche Tips zu geben. :upside_down_face:

1 Like

bedankt voor de informatie, ik heb bij de track en de mixer het aangeklikt en kreeg wel alleen de optie te kiezen de naam van mijn geluidskaart , geluidskaart audigy fx en die is 5.1 dat staat er niet bij maar neem aan dat dat wel goed is . ik heb alleen een vraag nog ik heb de speakers links voor recht voor me , rechts voor me rechts achter me en links achter me en een subwoofer . kan ik bij effects het geluid alleen rechts achter me laten klinken of links achter , oja en ik heb 5 aansluitingen op me geluidskaart waarvan 3 nu naar mijn subwoofer gaat en de subwoofer verdeeld de geluids sinjalen , van de geluidskaart is denk een aansluiting de subwoofer en de speaker recht voor en een aansluiting de speakers rechts voor en links voor en 1 aansluiting links achter en rechts achter . ik heb iedegeval wel al de track dat hij de naam van mijn geluidskaart heb alleen de opties om geluiden uit verschillende speakers te laten klinken ,het gaat natuurlijk nu al vanzelf . maar wil erzelf inbreng inhebben , zoals een als je in windows je geluidskaart test bijvoorbeeld dat je op test druk en dat je dan een stem uit je linker speacker voor je hoord links voor en zoalle speakers omstebeurd rond om je heen , is het mogelijk dat ook in renoise

Hoi TNT

Ik heb geprobeerd in de track ik kan alleen bij de optie Routing tussen Master , en soundblaster Audiy Fx.
De opties voor wat jij in de afbeeldingen die je mij heb gezonden een tijd terug krijg ik niet voor elkaar.
voor mijn 5.1 speakerset gebruik ik 3 porten van de geluidskaart ,de subwoofer en de centraal voor speaker,
links en rechts voor en links achter en rechts achter, misschien doe ik iets verkeerd , ik moet wel zeggen ik gebruik nog de demo versie 3.3.2 van renoise , weet ji meschien wat het probleem kan zijn ,groeten marc
foto beeldscherm renoise

[quote=“Herrie, post:5, topic:65316”]
Hi TNT

I tried in the track I can only access the option Routing between Master , and soundblaster Audiy Fx.
The options for what you have in the images you sent me a while back I can’t manage.
for my 5.1 speaker set I use 3 ports of the sound card, the subwoofer and the central for speaker,
left and right front and left back and right back, maybe I’m doing something wrong, I have to say I’m still using the demo version 3.3.2 from renoise, maybe you know what the problem could be, greetings Marc

I guess you mistake me for @Jonas , I’ve never sent you images and I don’t have any experience with 5.1. sound within Renoise. :slightly_smiling_face:

Hoi Marc, is je installatie op windows of met iets anders zoals Linux of zo iets? Als het windows zou zijn, heb je gene opties in de demo versie om ASIO te kunnen gebruiken ik denk.

Misschien kan je ook een screenshot van jouw audio opties binnen Renoise posten?

Servus @TNT tust du auch Renoise mit Surround Sound verwenden zufällig? Falls ja, wie läuft das mit Audio Production usw? Ich habe leider nur Stereo Lautsprecher / Kopfhörer daheim also ganz wenig Erfahrung mit Surround Konfigurationen :frowning: kann es sein, wie oben gefragt, dass es bei den Treibern bzw. beim Setup der Treiber liegt?

Wie ich im vorigen Kommentar bereits geschrieben habe, habe ich mit 5.1 Sound in Renoise keinerlei Erfahrung, von daher kann ich dir da leider nicht wirklich helfen.

:persevere: ah entschuldige, den Kommentar habe ich total verpasst…! Ich kann’s leider auch nicht testen aber würde trotzdem gerne wissen, ob und wie das Problem gelöst werden könnte.

Hallo Marc,

Renoise laat niet toe om in 5.1 af te mixen, enkel in stereo. Beste strategie hiervoor is volgens mij om de individuele kanalen te exporteren en deze af te mixen in een ander programma. Je zal hiervoor wel Renoise moeten aankopen omdat je anders niet als Wave kan exporteren. Als je het 5.1 dan in een club of festival wil afspelen zal je moeten checken of het geluidssysteem daar dat toelaat, maar ik vrees dat veel clubs geen surround sound geĂŻnstalleerd hebben.

Het scherm met “+R +L -R -L” is de Phase Meter en heeft niets met surround sound te maken. Handleiding legt de werking als volgt uit:

At the right-hand side is a Phase Meter, displaying the stereo balance and phase of the master audio output. Directly underneath this is the Phase Correlation Meter, which shows you how in/out of phase the left and right signals are.